کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

  • ۰
  • ۰

با اقبال روزافزون مردم به استفاده از اپلیکیشن‌ها و رفع بسیاری از نیازهای روزمره از طریق آن‌ها، این بازار روز به روز در حال گسترش است. از اشتغال‌زایی برای توسعه‌دهندگان تا استقبال شبکه‌ تبلیغاتی از این رسانه تعاملی جذاب، همه گواه فرصت رو به رشد اپلیکیشن‌هاست. کسب درآمد از هر اپلیکیشنی می‌تواند درآمدزا باشد، اما چگونه؟

نگاهی عمیق‌تر به مفهوم کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها می‌اندازیم، چالش‌های اصلی برای کسب درآمد را مرور می‌کنیم و به انواع مدل‌های درآمدی که در جلسات بعد به تفصیل توضیح داده می‌شوند اشاره خواهیم کرد.

درآمد پایدار

برای ورود به مبحث درآمد پایدار ابتدا باید به یک تفاوت بزرگ واقف باشیم: فرق زیادی بین کسب‌وکاری که درآمد زیادی تولید می‌کند با کسب‌وکاری که سودده است وجود دارد. در واقع هزینه‌های هر کسب‌وکار است که حداقل تولید درآمد را نشان می‌دهد. از همین نکته بدیهی برای ورود به بحثی مهم در درآمد اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنیم.

LTV یا ارزش طول عمر کاربر

Life Time Value یا به اختصار LTV، میزان درآمد تولیدشده توسط هر کاربر در یک بازه زمانی مشخص را اعلام می‌کند. این بازه از زمانی که کاربر اپلیکیشن را نصب می‌کند تا زمانی که آن را از گوشی هوشمند خود پاک کند، کل میزان درآمد تولید شده توسط او را می‌سنجد. (در مورد این شاخص و نحوه محاسبه ارزش دوره عمر مشتری مراجعه کنید.) اگر هزینه جذب هر کاربر جدید برای اپلیکیشن شما بیشتر از LTV باشد، کسب‌وکار مبتنی بر اپلیکیشن شما، سودده نیست. توجه به این نکته در تمام مسیر یافتن مدل درآمدی اپلیکیشن حائز اهمیت است و به همین دلیل است که یافتن مدل مناسب درآمدی برای اپلیکیشن را نباید به بعد از تولید آن موکول کرد. برای کسب درآمد پایدار، باید از روز اول ایده اپلیکیشن به فکر مدل درآمدی بود.

مردم فقط در صورتی حاضر به پرداخت هستند که با یک ارزش ملموس در زندگی خود روبه‌رو باشند و اینکه اپلیکیشن شما دقیقا چه ارزشی به مخاطب ارائه می‌دهد که او نتواند آن را انکار کند و حاضر باشد برای داشتنش هزینه بپردازد، باید از روز اول تولید اپلیکیشن ذهن شما را درگیر کند. بسیاری از توسعه‌دهندگان بعد از آماده شدن نسخه اولیه اپلیکیشن خود، شروع به انتخاب مدل درآمدی می‌کنند. به عبارت دیگر، توجه به ارزش‌آفرینی برای کاربر با توجه به نیاز او، در گام آخر مورد توجه قرار می‌گیرد، اتفاقی که می‌تواند مهم‌ترین عامل عدم موفقیت در کسب درآمد پایدار از اپلیکیشن باشد. برای کسب درآمد، باید کاربر را در یک مسیر طولانی دنبال کنیم و با عبور از موانع اپلیکیشن‌های رقیب و چالش‌های مختلف، او را به نقطه پرداخت برسانیم.

سه چالش اصلی کسب درآمد از اپلیکیشن

در راه کسب درآمد پایدار از هر اپلیکیشن، سه چالش اصلی وجود دارد. به عبارت دیگر، کسب درآمد از اپلیکیشن را می‌توان با یک مسیر سه بخشی بهتر درک کرد. این سه چالش عبارتند از:

جذب کاربر (Acquisition)

اصلی‌ترین چالش این مرحله کاهش هزینه‌ها است. اگر در این بخش نتوانیم با عددی کمتر از LTV کاربر جدید جذب کنیم، سوددهی اپلیکیشن زیرسوال می‌رود. شناخت کانال‌های مختلف جذب کاربر اعم از کانال‌های رایگان و شبکه‌ها و مدل‌های تبلیغاتی، می‌تواند عبور از این چالش را تسهیل کند.

نرخ بازگشت (Retention)

این مرحله در واقع سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش برای کسب درآمد است. بیش از ۲۵% کاربران بعد از اولین استفاده از اپلیکیشن آن را حذف می‌کنند. این آمار تکان‌دهنده اهمیت حفظ کاربران در نگاه اول را نشان می‌دهد و اشتباه‌های گام اول را برملا می‌کند. اگر شبکه تبلیغاتی که برای جذب کاربر انتخاب کرده‌اید، شبکه‌ای ارزان باشد اما کاربرانی که برای اپلیکیشن شما به ارمغان می‌آورد کیفیت لازم را نداشته باشند و کاربرانی باشند که در اولین مواجهه‌ها با اپلیکیشن آن را حذف کنند، در مسیر درستی برای کسب درآمد پایدار نبوده‌اید.

ابزارهای فراوانی برای تحلیل اثربخشی شبکه‌های مختلف تبلیغاتی و اندازه‌گیری نرخ بازگشت کاربران وجود دارد که در جلسات بعد آن‌ها را مرور خواهیم کرد. اما این تمام ماجرا نیست. در واقع، نرخ بازگشت کاربران به اپلیکیشن بعد از چند روز، نشان‌دهنده ارزش اپلیکیشن شما برای آن‌هاست و همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد، این ارزش کلید اصلی کسب درآمد است. کیفیت اپلیکیشن شما در خلق ارزش برای کاربر به همراه یادگیری تکنیک‌هایی برای افزایش نرخ بازگشت کاربران، می‌تواند برای عبور از این چالش در راه کسب درآمد به شما کمک کند. در جلسات بعد، برخی از این راهکارها را با هم مرور خواهیم کرد.

پرداخت (Earning)

اگر در جذب کاربران و وفادار کردن آن‌ها موفق عمل کرده باشید، می‌توانید امیدوار باشید که بخشی از جامعه کاربران شما به پرداخت متمایل باشند. البته تبدیل کاربران وفادار به کاربرانی که پرداخت انجام بدهند، چالش این مرحله است و بعد از عبور از این چالش، تسهیل فرآیند پرداخت و جلب اطمینان کاربر برای دریافت ارزشی که او در حال پرداخت برای آن است، حیاتی است.

 منبع: کالج تپسل

  • ۹۶/۱۲/۰۵
  • علیرضا ابراهیمیان

نظرات (۱)

  • جاروبرقی سامسونگ
  • خوب بود . ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی