رتبه الکسا (Alexa) چیست و چه اهمیتی دارد؟
الکسا معیاری است که خلاصه ای از عملکرد وب سایت شما و حتی رقیبان شما را در مقایسه تمام وب سایت های موجود در وب سراسر دنیا نمایش می دهد. امروزه، بسیاری از افراد برای ارزیابی عملکرد کسب و کار خود، به رتبه الکسای وبسایت توجه میکنند. از این رو، با بهینه کردن رتبه الکسای وبسایت خود میتوانید به مشتریان بیشتر و در نتیجه به درآمد بیشتری از سایت خود دست یابید.
به گفته بعضی از وبمستران قدرت یک وب سایت در دنیای آنلاین در قالب رتبه الکسا معنی میشود. شرکت الکسا که متعلق به آمازون می باشد روزانه تعداد بازدیدکنندگان سایت ها را در ۳ ماه اخیر تخمین زده و هر کدام از وبسایتها را با سایر وبسایتها مقایسه میکند. سایتهایی با تعداد بازدیدکننده بیشتر، رتبه الکسای کمتری (بهتر) خواهند داشت. البته معیارهای دیگری مانند زمان سپری شدن کاربران در وبسایت، نرخ کلیک(CTR)، نرخ پرش(bounce rate)، کیفیت بازدیدکاربران، سرعت سایت، رابط کاربری سایت و … نیز در تعیین رتبه الکسا تاثیر دارد.
تاثیر عدم توجه به رتبه الکسا
اگر شما به رتبه الکسای وبسایت خود توجه نکنید، ممکن است سایر تلاشهای شما برای دیده شدن کسب و کارتان ناتمام بماند. چرا که رتبه الکسا نشان میدهد که سایت شما به نسبت سایر سایتهای موجود تا چه حد محبوب است و ترافیک بیشتر دارد. از این رو، رتبه الکسا تنها به ترافیک وبسایت شما وابسته نیست، بلکه به میزان تغییرات ترافیک سایر وبسایتها نیز بستگی دارد.
تعداد بازدیدکننده و رتبه الکسا به گفته سایت الکسا
- اگر ۱۰۰ کاربر که نوار ابزار الکسا را نصب کرده اند روزانه به وب سایت شما سر بزنند آنگاه می توانید انتظار داشته باشید که رتبه الکسا شما برای ماه بعد به زیر ۱۰۰۰۰۰ برسد.
- برای داشتن رتبه الکسا زیر ۵۰۰۰۰ باید روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ فرد از وب سایت شما بازدید کنند.
- برای داشتن رتبه الکسا زیر ۲۰۰۰۰ باید روزانه ۳۰۰-۵۰۰ بازدید داشته باشید.
- برای داشتن رتبه الکسای زیر ۱۰۰۰۰ باید روزانه حدود ۳۰-۵۰۰ بازدیدکننده داشته باشید.
- با داشتن ۱۰۰۰-۱۵۰۰ بازدیدکننده به راحتی می توانید رتبه الکسا زیر ۵۰۰۰ داشته باشید.
باید توجه داشت که رتبه سایت شما تنها به ترافیک سایت بستگی ندارد و معیارهای دیگری مانند زمان سپری شده در سایت، نرخ پرش(bounce rate)، نرخ کلیک(CTR)، کیفیت بازدیدها، سرعت سایت، رابط کاربری سایت و … نیز در تعیین رتبه الکسا تاثیر دارد.
اگر شما به رتبه الکسای وبسایت خود توجه نکنید، ممکن است سایر تلاشهای شما برای دیده شدن کسب و کارتان ناتمام بماند. چرا که رتبه الکسا نشان میدهد که سایت شما به نسبت سایر سایتهای موجود تا چه حد محبوب است و ترافیک بیشتر دارد. از این رو، رتبه الکسا تنها به ترافیک وبسایت شما وابسته نیست، بلکه به میزان تغییرات ترافیک سایر وبسایتها نیز بستگی دارد.
رتبه الکسا برای بازاریابان ابزاری بسیار حائز اهمیت است چرا که میزان پتانسیل سایت را مشخص می کند. داشتن رتبه الکسای پایینتر باعث افزایش میزان تبلیغات کلیکی CPC می شود که ازشبکه تبلیغاتی دریافت می کنید و یا حتی می تواند کمکی باشد برای اینکه تبلیغات همسان بهتری به وب سایت شما داده شود.
نحوه محاسبه رتبه الکسا به چه صورت می باشد؟
شما برای مشاهده رتبه الکسای وبسایتهای مختلف میتوانید به سایت الکسا مراجعه کرده و با وارد کردن سایت مورد نظر خود، رتبه الکسای آن سایت را مشاهده کنید. همچنین، برای اطلاع از وبسایتهایی که آن سایید. همچنین، برای اطلاع از رتبه الکسای وبسایتهایی که به آنها مراجعه میکنید، میتوانید افزونه الکسا را به مرورگر کروم خود اضافه کنید و همزمان با ورود به هر سایت،رتبه الکسای آن را نیز مشاهده کنید.
تغییر در ترافیک وبسایت تا چه حد بر رتبه الکسا تاثیر دارد؟
نمودار زیر توسط شرکت الکسا منتشر شده است و بیانگر آن است که در وبسایتهایی که رتبه الکسای خوبی ندارند، کوچکترین تغییرات در تعداد بازدیدها تاثیر زیادی در رتبه الکسا دارد. اما امکان ایجاد تغییر در وبسایتهایی که رتبه الکسای خوبی دارند، رقابتیتر و پیچیدهتر میشود.
در ادامه با راهکارهای بهینه کردن رتبه الکسای یک وبسایت آشنا میشوید.
۱۴ روش برای بهبود رتبه الکسا
در این بخش به ۱۴ روش برای بهبود رتبه الکسا می پردازیم.
-
بالا بردن ترافیک سایت
ترافیک سایت را بالا ببرید. ترافیک، مهم ترین مولفه تاثیرگذار در رتبه الکسا می باشد. از وبلاگ نویسی شروع کنید و برای مخاطبان نوشته ها و مقاله های مفید و جذاب بنویسید. اگر مخاطبان شما اطلاعات ارزشمند و جدیدی را از سایتتان دریافت کنند، منتظر محتواهای آینده شما خواهند رفت و مجددا به سایت شما مراجعه خواهند کرد.
آنها حتی ممکن است محتواهایی که برایشان جذاب بوده را در رسانههای اجتماعی مختلف منتشر کنند و یا مطالعه آن را به دوستان خود پیشنهاد دهند. در نتیجه به صورت ضمنی مخاطبان خود را تشویق به انتشار محتواهای شما از طریق توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس و دیگر شبکه های اجتماعی شوند. -
لینک سازی باکیفیت و مرتبط
بک لینک های مرتبط و با کیفیت بسازید. ایجاد بک لینک، اگرچه مانند گذشته آنقدر مهم نیست. اما هنوز هم یکی از موثرترین فاکتورهای افزایش ترافیک وب سایت شماست.
شما با ایجاد لینک به سایر سایتهای معتبر در مطالبتان، به سایتتان اعتبار میبخشید و باعث میشوید که موتورهای جستوجو مطالب شما را بهتر پیدا کنند. شما همچنین میتوانید به سایر مطالب خود در وبسایتتان لینک دهید و با این کار مخاطبان خود را به مطالعه سایر مطالب مرتبط با آنها که در وبسایت شما است، تشویق کنید.
روی هم رفته، هم لینک های ورودی و هم لینک های داخلی، به موتورهای جستجو کمک میکنند تا محتوای سایت شما را درک کنند و تعیین کنند که سایت شما چقدر برای بازدیدکنندگان ارزشمند است. البته لینک دادن بیش از حد، موجب کاهش اعتبار یا خوانایی وب سایت شما می شود و ممکن است موتورهای جستجو به دلیل استفادهی بیش از حد از این قابلیت، شما را جریمه کنند.
البته توجه داشته باشید که از چه سایتی بک لینک دریافت می کنید. اگر در وب سایت های خوبی بک لینک قرار ندهید، ضررش بیشتر از فایده اش خواهد بود. -
کلمه کلیدی متناسب با کسب و کار شما
شما باید کلمات کلیدی متناسب با صنعت خود را شناسایی کنید و وبسایتتان را متناسب با آنها بهینه کنید. انتخاب کلمات کلیدی متناسب با کسب و کارتان میتواند ترافیک بیشتری برای وبسایت شما ایجاد کند و در نتیجه رتبه الکسای وبسایت شما را بهبود دهد.
-
بررسی رقیبان
استراتژی رقیبان خود را شناسایی کنید. این کار میتواند به شما کمک کند تا از نقاط قوت آنها استفاده کنید و اشتباهاتی که آنها انجام دادهاند را دیگر تکرار نکنید.
-
سئوی داخلی
انجام دادن سئو ممکن است کمی پیچیده و سخت باشد، اما میتواند تا حد زیادی به بهبود رتبه الکسای وبسایت شما کمک کند. سئو تنها به معنای بیشتر دیده شدن وبسایت شما نیست، بلکه باید وبسایت شما تجربه کاربری خوبی برای مخاطبان شما ایجاد کند.
-
به اشتراک گذاری مطالب
محتواهای خود را در تمام رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید تا ترافیک جدید و در مقیاس بالا برای خود به دست آورید.
-
باز نویسی محتواهای قدیمی
شما باید محتواهایی که قبلا نوشتهاید را دوباره بررسی کنید و اگر لازم است نکاتی به آنها اضافه و یا از آن کم کنید. همچنین، باید تکنیکهای جدید سئو را برای پستهای قدیمی خود نیز پیاده سازی کنید.
-
نوار الکسا
نوار ابزار الکسا را روی مرورگرتان نصب کنید تا بتوانید هر لحظه ترافیک سایت خود را مشاهده کنید و همچنین رتبه خود را در الکسا دنبال کنید. بدین صورت با آگاهی ساده و هر روزه تلاش های خود را می سنجید و برای بهینه کردن تلاش های آینده خود برنامه ریزی می کنید.
-
ابزارک الکسا
ابزارک الکسا را اضافه کنید. با چند حرکت ساده می توانید ابزارک الکسا را در وب سایت وردپرسی خود اضافه کنید.
در اولین مرحله باید کدی که الکسا به شما می دهد را کپی و پیست کنید و سپس به راحتی نشان وب سایت خود را به com بنویسید. -
ثبت وب سایت در الکسا
وب سایت خود را در الکسا ثبت کنید.
به alexa.com بروید و یک حساب کاربری ایجاد کنید. وب سایت خود را ثبت کنید. یکی از متدهای زیر را انتخاب کنید (معمولا متد دوم، رایج تر و راحت تر است.) تا الکسا وب سایت شما را تایید کند.
متد یک : فایل تایید الکسا را در پوشه اصلی وب سایت خود قرار دهید.
متد دو: آی دی الکسا را در صفحه اصلی قرار دهید.
متد سه: گواهی معیارهای سایت فقط در نسخه الکسا پرو
-
مشارکت با کاربران
با کاربرانی که دیدگاهشان را در زیر پست های شما در سایت یا شبکه های مجازی به اشتراک میگذارند، مشارکت داشته باشید.
-
اشتراک در خبرنامه
یک فرم اشتراک خبرنامه باعث می شود ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند. این کار به سادگی امکان پذیر است. یکی از محبوب ترین سیستم های اتوماسیون ارسال ایمیل، mailchimp است که می توانید از آن استفاده کنید.
-
نوشتن مطلب در مورد الکسا
نوشتن مطلب در مورد الکسا و سئو بنویسید. مطالبی که به الکسا و سئو کمک می کند که مخاطبان بتوانند از آن استفاده کند می تواند در رتبه الکسا تاثیر گذار باشد. با این روش میزان ترافیک را به سمت بلاگ خود افزایش می دهید.
-
تبلیغات دیجیتال
اگر شما برای برند خود تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان، بنری، ویدئویی و … انجام دهید و دکمه فراخوانی برای اقدام(CTA) موجود در تبلیغات را به وبسایت خود لینک دهید، میتوانید ترافیک زیادی از این طریق به دست آورید که بر رتبه الکسای وبسایت شما تاثیر مثبت دارد.
- ۹۷/۰۷/۲۲