کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

  • ۰
  • ۰

برندینگ

برندسازی یا برندینگ چیست؟

به‌طور سنتی و به علت یک خطای مصطلح، برند در ذهن بسیاری از افراد به معنی طراحی یک لوگو و یا تبلیغات است. درحالی‌ که تعریف برند به قول مدیر آمازون چیزی است که مردم درباره شما می‌گویند. تصویری که مشتریان با گفتن اسم شما در ذهنشان شکل می‌گیرد برند شما است. به‌عبارت‌دیگر برند شما توسط درک کلی مشتری‌ از کسب‌وکار شما تعریف می‌شود.

برای ساخت یک تصویر ذهنی موفق در ذهن مردم و مشتریان، باید در موارد مختلفی عملکرد خود را کنترل کنید؛ ازجمله:

  • محیط کار(فروشگاه یا دفتر)
  • چاپ، نماد، بسته‌بندی
  • وب‌سایت و تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • فروش و خدمات مشتری

بنابراین، تنها در مدت‌زمان کوتاه و چندروزه نمی‌توان به یک برند موفق رسید. شما باید برای برندینگ خود یک استراتژی داشته باشید. استراتژی برندینگ، یک برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای دستیابی به یک برند موفق در راستای رسیدن به اهداف مشخص و از پیش تعیین‌شده است.

۱۲ راهکار برای برندینگ موفق

در ادامه چند راهکار برای داشتن یک برند موفق به شما ارائه می‌شود که به کمک آن می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان وفادارتری برای خود به دست آورید.

۱-مخاطبان واقعی خود را مشخص کنید.

اساس یک برندسازی (برندینگ) خوب شناخت و انتخاب مخاطبان مرتبط با محصول و تمرکز بر آن‌ها است.

قبل از هر اقدامی برای برندینگ، ابتدا به این نکته توجه کنید که مخاطبان شما دقیقاً چه کسانی هستند و چه کسانی با محصول شما مرتبط هستند. مأموریت و پیام‌های خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای این دسته از مخاطبان قرار دهید.

۲-هدف برندینگ خود را مشخص کنید.

Allen Adamsonتمام برندها به یک چیز مشخص وعده می‌دهند ولی در بازاری که اعتماد مشتریان کم  و نظارت بر بودجه زیاد است، تنها دادن وعده باعث تمایز بین برندهای مختلف نمی‌شود. شما باید برای برند خود یک هدف مشخص داشته باشید.”

برای آن‌که مخاطبان به برند شما اعتماد کنند، باید مشخص کنید که کسب‌وکارتان قرار است چه ارزشی برای آن‌ها داشته باشد. باید مأموریت خود را برای مخاطبانتان مشخص کنید و بگویید که دلیل وجود شما چیست. بعد از آن تمام موارد مانند لوگو، شعار و پیام باید در راستای این مأموریت باشد.

به‌عنوان نمونه، کمپانی نایک ماموریت خود را به ارمغان آوردن نوآوری برای هر ورزشکار در کل جهان قرار داده و در همین راستا شعار خود را “فقط آن را انجام دهید.” انتخاب کرده است. همه ما تحقق مأموریت کمپانی نایک را در کل جهان مشاهده کرده‌ایم. کمپانی نایک تمرکز خود را بر روی تمام ورزشکاران قرار داده است تا محصولات نایک به عنوان بهترین انتخاب برای آن‌ها تبدیل شود.

نایک

نایک توانسته آن‌چنان محبوبیتی برای خود ایجاد کند که با اضافه کردن جمله “اگر شما بدن دارید، پس ورزشکار هستید” در ادامه مأموریت خود، جامعه مخاطبانش را گسترده‌تر کند و آن را به تمام مردم تعمیم دهد.

درس بزرگ نایک این است که برای ساخت یک برند موفق در ابتدا از مخاطبان واقعی خود که بیشتر با محصول شما مرتبط هستند،‌ شروع کنید. با گذشت زمان می‌توانید مخاطبان خود را گسترده‌تر کنید.

۳-از رویکردهای افراد درون و بیرون از کمپانی خود استفاده کنید.

برای تدوین استراتژی برند و اطمینان یافتن از این که پاسخ به کدام نیازها در اولویت هستند، از ظرفیت کارکنان و مخاطبان بیرونی خود استفاده کنید. آن‌ها را گرد هم آورید تا هم به ایده‌های شما واکنش نشان دهند، هم نیازهای خود را مطرح سازند و هم در مورد تصویر ذهنی‌ که از کسب‌وکار شما در ذهن دارند صحبت کنند. این هم‌افزایی می‌تواند کار شما را در تصمیم‌گیری برای برند آسان‌تر کند.


۴-در مورد برندهای مرتبط با صنعت خود تحقیق کنید.

تقلید از برندهای بزرگ صنعتی که در آن مشغول هستید برای برندسازی توصیه نمی‌شود ولی باید بدانید که برندهای بزرگ در چه مواقعی‌خوب عمل کرده‌اند و در چه مواقعی‌ شکست خورده‌اند.

هدف از این گام این است که بتوانید با بررسی برندهایی‌ که خوب عمل کرده‌اند و آن‌هایی که عملکرد خوبی نداشته‌اند، برند خود را به‌گونه‌ای بسازید که با رقیبان خود متفاوت باشید و مشتری را قانع کنید که شما بهتر هستید و باید شما را انتخاب کنند. در جریان بررسی برند رقبا، سعی کنید به این سه سؤال پاسخ دهید:

  •  آیا آن‌ها با پیام و هویت بصری خود در ‌کانال‌ها سازگار هستند؟
  • کیفیت محصول و یا سرویس آن‌ها چگونه است؟
  • نظرات مشتریان آن‌ها چگونه است؟

پاسخ به این سؤال‌ها به شما کمک می‌کند هدفمندتر در جریان کارهای رقبا باشید و برند خود را بهبود دهید. همچنین مراقب تقلید رقبا از برند خودتان باشید  تقلید بیش‌ از اندازه آن‌ها باعث می‌شود دیگر در صنعت خود یکتا نباشید.


  • ۹۷/۰۶/۱۰
  • علیرضا ابراهیمیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی