کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

  • ۰
  • ۰

چرا جست‌وجوی کلمات کلیدی مهم است؟

جست‌وجو و به کار بردن کلمات کلیدی مناسب در نوشته‌هایتان باعث می‌شود موتورهای جست‌وجو راحت‌تر شما را پیدا کنند و با افزایش ترافیک وب‌سایت، مخاطبان بیشتری مطالب شما را بخوانند و یا با محصولات شما آشنا شوند. گاهی کلماتی وجود دارند که بسیاری از افراد آن‌ها را به کار می‌برند و آن را جست‌وجو می‌کنند؛ ولی پاسخ مناسبی به آن سؤال و یا مطلبی در مورد آن کلمه موجود نیست. یافتن این کلمات کلیدی ازقلم‌افتاده گاهی ترافیک وب‌سایت شما را تا دو برابر افزایش می‌دهد. بنابراین توجه به کلمات کلیدی جزء مهم‌ترین نکاتی است که در نوشتار خود باید به آن توجه کنید.

۳ گام برای جست‌وجوی کلمه کلیدی در ۳۰ دقیقه‌

گام اول: تهیه لیست کلمات کلیدی (۱۰ دقیقه)

ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با صنعت خود را تهیه کنید. در ادامه این نوشتار، روش‌های تهیه کلمات کلیدی مناسب را توضیح خواهیم داد. کلمات کلیدی را می‌توانید در فایل اکسل ذخیره کنید. البته وب‌سایت‌هایی مانند moz، ابزارهایی برای پیشنهاد و دسته‌بندی کلمات در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

جست‌وجوی کلمات کلیدی متناسب با هر صنعت در ایران با مشکلاتی مواجه است. اکثر سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی پیشنهاد می‌شوند، یا با جست‌وجوی کلمات فارسی، داده‌ای در اختیار قرار نمی‌دهند و یا بین گزینه‌های کشور انتخابی (برای پیدا کردن بیشترین کلمات جست‌وجو شده توسط کاربران آن کشور)، ایران جایگاهی ندارد و در لیست کشورها پیدا نمی‌شود.

 

جست و جوی کلمات کلیدی

 

اما برای جست‌وجوی کلمات کلیدی در ایران همچنان راهکارهایی وجود دارد و هم‌چنین با توجه به اهمیت این موضوع، تلاش برای آن ارزشمند و مؤثر خواهد بود. ما تعدادی سایت و راهکارهایی مناسب برای جست‌وجوی کلمات کلیدی مرتبط با هر صنعت در ایران به شما معرفی می‌کنیم. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که جست‌وجو در سایت‌ها، مستقل از مکان و زبان جست‌وجو، می‌تواند در پیدا کردن ایده جدید و دید مناسب در آن صنعت به شما کمک کند.

گروه‌بندی کلمات در پنج تا ده دسته به شما کمک می‌کند تا بتوانید موضوعات محبوب مخاطبان خود را جدا کنید و در دسته‌های مشخص قرار دهید. در ادامه راهکارهایی برای تهیه کلمات کلیدی مرتبط با هر صنعت به شما ارائه می‌شود:

۱-ارزیابی وب‌سایت های برتر در آن صنعت

با بررسی سایت‌های ایرانی و خارجی که در صنعت شما پیشگام هستند، می‌توانید مدل‌های مختلف دسته‌بندی محتوا و مطالب آن سایت‌ها را ببینید و از آن‌ها برای موضوعات و کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

برای مثال اگر قصد راه‌اندازی خرده‌فروشی آنلاین دارید با مراجعه به دیجی‌کالا، آمازون و سایت‌های دیگر می‌توانید از نحوه دسته‌بندی آن‌ها ایده بگیرید. نکته دیگر این است که به دلیل سهم بازاری که این شرکت‌ها دارند احتمال جست‌وجوی مخاطبان با الفاظ به‌کاررفته در سایت‌های آنان بیشتر است و وقتی این کلمات، جزء کلمات شما نیز باشد، بیشتر در نتایج حاصل از جست‌وجوها دیده می‌شوید.

کلمات کلیدی در موضوعات سایت برتر

۲-جست‌وجوی پیشرفته با ابزار گوگل

ضمن مراجعه به سایت‌های مختلف و بررسی آن‌ها، از سایت گوگل نیز می‌توانید استفاده کنید و از موضوعات مطرح شده در هر سایت آگاهی یابید. برای این کار باید آدرس سایت مورد نظر را در گوگل وارد کنید و بر اساس آدرس، موضوعات و یا همان topicها را جست‌وجو کنید. برای جست‌وجوی موضوعات در یک سایت خاص باید آدرس سایت را با اضافه کردن /topic به انتهای آن در گوگل جست‌وجو کنید.

۳-پیشنهادات گوگل

قطعاً تابه‌حال با پیشنهادات گوگل  (google suggest) در حین جست‌وجو مواجه شده‌اید. این پیشنهادات بر اساس آخرین محاسبات گوگل در مورد جست‌وجو های کاربران در روزها و حتی ساعات اخیر است. بنابراین استفاده از عبارات پیشنهادی گوگل می‌تواند بهترین کلمه‌های کلیدی برای مطالب سایت شما باشد. عبارت‌های موردنظر خود را تایپ کرده و پیشنهادات گوگل را به لیست خود اضافه کنید. می‌توانید بعد از کلمه مدنظر خود تنها یک حرف از حروف (در جست‌وجو فارسی و یا انگلیسی) را نیز بزنید. در این صورت پیشنهادهای بیشتری توسط گوگل را منحصر به شروع با آن حرف دریافت می‌کنید.

کلمات کلیدی از سایت گوگل

نکته دیگر که در پیدا کردن کلمات کلیدی در گوگل کمک می‌کند، گزینه‌هایی است که پس از جست‌وجو در پایین صفحه می‌آورد. تصویر زیر از جست‌وجو فارسی دیجیتال مارکتینگ تهیه‌شده است. این موارد را نیز به لیست خود اضافه کنید.

پیشنهادات گوگل به عنوان کلمه کلیدی

۴-Google Keyword Planner

برای پیدا کردن کلمات بیشتر می‌توانید از سرویس google planner و یا Moz استفاده کنید.

در google keyword planner در قسمت your product or service هر تعداد از کلمات کلیدی که تاکنون یادداشت کرده‌اید، را می‌توانید وارد و بر روی get ideas کلیک کنید. گوگل پلنر کلمات کلیدی شما را بررسی می‌کند.

 

google keyword planner

در صفحه‌ای که در نتیجه کلیک خواهید دید، گوگل پلنر میزان رقابت در آن کلمه (اینکه چه تعداد سایت این کلمه را جزء کلمات خود قرار داده است) را بیان می‌کند. نکته قابل ملاحظه در اینجا این است که گوگل رقابت را با توجه به مکانی که مشخص می‌کنید، در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین در صورت نیاز ممکن است کلمه کلیدی شما را با کلمه‌ای مشابه که مناسب‌تر است و بیشتر جست‌وجو شده است، اصلاح کند. در این صفحه می‌توانید میانگین تعداد دفعات جست‌وجو آن کلمه را در ماه گذشته در جدول ببینید. Suggested bid نیز در واقع مبلغ CPCs (cost per click) است که شرکت‌ها به ازای نشان دادن تبلیغ آن‌ها در سایت گوگل پس از جست‌وجوی آن کلمه کلیدی و کلیک بر روی تبلیغشان پرداخت می‌کنند. این عدد وابسته به مکانی است که شما در جست‌وجوی خود در گوگل پلنر مشخص کرده‌اید.

google keyword planner

۵- Moz Keyword Explorer

این ابزار امکان نگه‌داری لیست کلمات را در اکانت pro به شما می‌دهد. همچنین moz امکان استفاده آزمایشی از سرویس medium خود را به‌صورت رایگان قرار داده است. می‌توانید کلمات خود را در این سایت جست‌وجو کنید و یا با کلیک بر روی create or upload new list در نسخه pro لیست خود را در حسابتان قرار دهید.

moz keyword explorer

متأسفانه این سایت نیز ایران را در لیست کشورهای خود ندارد. البته همان‌طور که می‌بینید moz با جست‌وجو کلمات فارسی مشکلی ندارد و کلمات کلیدی مرتبط را (البته به زبان انگلیسی) پیشنهاد می‌دهد.

جست و جو در Moz Keyword Explorer

 

با کلیک بر create or upload new list در صفحه اصلی، پنجره‌ای برای آپلود و یا تایپ کلمات کلیدی بازخواهد شد.

 

Moz Keyword Explorer

۶-Google trends

Google trends ابزار قدرتمندی است که به کمک آن می‌توانید میزان جست‌وجوی کلمات کلیدی را بررسی و با هم مقایسه کنید. این ابزار شرکت گوگل به‌واسطه استفاده از دیتابیس وسیع گوگل، اطلاعات معتبری را در اختیارتان قرار می‌دهد و هم‌چنین کلمات مرتبط با هر کلمه کلیدی را نیز به شما پیشنهاد می‌دهد. خوشبختانه این ابزار هم در بین کشورها، ایران را دارد و هم جوابگوی جست‌وجو کلمات به زبان فارسی است.

 

Google trends

۷- seochat

این سایت ازجمله ابزارهای خوب در پیشنهاد کلمات کلیدی است. این ابزار، کلمات کلیدی ترکیبی پیشنهادی از موتورهای جست‌وجوی مختلف مثل google و bing را ارائه می‌دهد. کلمات کلیدی پیشنهادی seochat بسیار زیاد هستند و در اکثر مواقع این کلمات کلیدی تضمین‌شده توسط لیست پیشنهادی گوگل است. این ابزار کلمات را تا سه سطح برایتان پیدا می‌کند و خود این ابزار از سطح دو به بعد کلمات را دسته‌بندی می‌کند. خوبی این ابزار در امکان جست‌وجوی کلمات فارسی است.

 

seo chat

 

۸- keyword tool.io

این سایت از جمله سایتهایی است که در چندین محیط کلمات کلیدی را برای شما پیدا می‌کند و خبر خوب این است که کلمات کلیدی فارسی را نیز در دیتابیس خود دارد. توصیه می‌کنیم از این ابزار قدرتمند در کامل کردن لیست کلمات خود استفاده کنید.

  • ۹۷/۰۵/۲۹
  • علیرضا ابراهیمیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی