کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

  • ۰
  • ۰

در گام اول بازاریابی برای اپلیکیشن به تعریف، اهمیت و لزوم انجام فعالیت‌های مختلف بازاریابی برای اپلیکیشن در هر مرحله از چرخه‌ی رشد آن اشاره کردیم و گفتیم در گام اول، بهینه‌سازی مداوم صفحه‌ی اپلیکیشن در مارکت، زمان‌بندی مناسب در انتشار اپلیکیشن و انجام فعالیت‌های تبلیغاتی بهینه و مؤثر ضروری هستند؛ اما آیا بازاریابی برای اپلیکیشن و هدایت آن به سمت تولید درآمد برای تولیدکنندگان اپلیکیشن به اینجا ختم خواهد شد؟

در این پست به گام دوم بازاریابی اپلیکیشن خواهیم پرداخت. در گام اول، هدف فعالیت‌های بازاریابی افزایش تعداد دانلودهای اپلیکیشنو آگاهی‌بخشی در مورد آن به مردم و تبدیل آن‌ها به کاربر بود. هدف گام دوم رصد، تصحیح و بهبود بخشی آمارهاست؛ درواقع واژه‌ی بازاریابی در این گام با تعریف شاخص‌های صحیح و افزایش مؤثر موفقیت هر شاخص محقق می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، پس از این‌که بازاریابی در مرحله‌ی اول از چرخه‌ی حیات یک محصول (معرفی) به تبلیغات تعبیر شد، در مرحله‌ی دوم حیات یک محصول (رشد)، بازاریابی اپلیکیشن معنای دیگری دارد و آن توجه بیش‌ازپیش به آمارهای مختلف و بهبود آن‌ها است.

اگر هدف غایی از انجام فعالیت‌های بازاریابی را کسب درآمد بیشینه از اپلیکیشن بدانیم و آن را به درخت تنومندی تشبیه کنیم، گام اول مانند کاشت دانه در زمین بود و گام دوم بازاریابی درواقع مراقبت مداوم از این دانه است تا رشد کند؛ این مراقبت‌ها و گام دوم را در دو بخش کلی دسته‌بندی کرده‌ایم و در این پست به هرکدام از این بخش‌ها خواهیم پرداخت.


بخش اول: تعریف شاخص‌های صحیح و دقیق

هر سازمان، برند و شرکتی ارزش مشخصی ارائه می‌دهد و نیاز مشخصی از مخاطبش را مرتفع می‌کند. بدون تعریف مقصد و شاخص‌های صحیح اندازه‌گیری غیرممکن است که بگوییم برند شما در راه برد است و یا در مسیر تجربه‌ی شکست قدم برمی‌دارد. درست مثل بازاریابی سنتی، بازاریابان موبایل هم به شاخص‌هایی دقیق و ملموس برای سنجش میزان موفقیت و دنبال کردن آن نیاز دارند.

دنبال کردن کاربران در اپلیکیشن

 

دنبال کردن کاربرانتان اولین تکه‌ی مهم جورچین آمارها و شاخص‌ها است؛ با این کار نه‌تنها مخاطبانتان را بهتر می‌شناسید و الگوی استفاده‌ی آن‌ها از اپلیکیشن را متوجه می‌شوید بلکه این کار برای ایجاد درگیری بیشتر کاربران با اپلیکیشن (از طریق دسته‌بندی رفتاری کاربران و یا اجرای کمپین‌های موفق بازاریابی اپلیکیشن) ضروری و حیاتی است. به‌محض این‌که شما کاربران فعال، غیرفعال و کاربران بالقوه (کسانی که هنوز اپلیکیشن شما را نصب نکرده‌اند اما در بازار هدف کسب‌وکار شما جای می‌گیرند) را بشناسید می‌توانید سایر شاخص‌ها مثل درآمد تولیدی از هر دسته از کاربران، مقدار استفاده ایشان از اپلیکیشن، کسانی که اقدام به پرداخت درون برنامه‌ای می‌کنند و کسانی که با کلیک بر روی تبلیغات سبب افزایش درآمد شما و کسب درآمد از تبلیغات می‌شوند را بهتر دنبال کنید و درآمد اپلیکیشن خود را به‌مرور افزایش دهید


مدت‌زمان حضور کاربر در اپلیکیشن

یکی از شاخص‌های مهم برای اندازه‌گیری شاخص Session Length است که این شاخص مقدار زمان بین باز شدن اپلیکیشن و بسته شدن آن را برای هر کاربر اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص مشخص می‌کند کهه کاربران شما در هر استفاده از اپلیکیشن چه مقدار زمان به آن اختصاص می‌دهند و به شما نشان می‌دهد کدام کاربرانتان بیشترین زمان را در اپلیکیشن شما مصرف می‌کنند و چرا؟

نرخ بازگشت کاربر پس از اولین استفاده

شاخص مهم دیگر Session Interval است که بیان‌کننده‌ی مدت‌زمان بین مراجعه‌ی بعدی کاربر پس از اولین استفاده از اپلیکیشن است. این شاخص می‌تواند فرکانس استفاده‌ی کاربران از اپلیکیشن شما را نشان بدهد. وقتی شما فواصل زمانی استفاده هر دسته از کاربران از اپلیکیشنتان را بدانید می‌توانید با بهینه کردن تجربه‌ی کاربری برای آن دسته این زمان را کاهش بدهید. برای مثال اگر Session Interval کاربران اپلیکیشن شما در تبلت طولانی‌تر از کاربرانتان در گوشی‌های هوشمند است باید برای تجربه‌یی کاربری تبلت فکری بکنید. اگر این شاخص برای کاربران شما خیلی زیاد است یکی از راه‌های خوب استفاده از بازاریابی متنی مثل پیام‌های in-app و یا کمپین‌های push است تا فرکانس بازگشت کاربران بهه اپلیکیشن را افزایش دهد.


منبع : کالج تپسل

  • ۹۷/۰۳/۰۵
  • علیرضا ابراهیمیان

نظرات (۲)

  • جاروبرقی بوش
  • سپاس از شما

  • تعمیرات جار.برقی ریکانر
  • جالب بود . تشکر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی