کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

  • ۰
  • ۰

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

صفحه فرود یا لندینگ پیج (landing page) یک صفحه از وبسایت است که با استراتژی های بازاریابی و به صورت خاص برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری طراحی می شود. این صفحه محلی است که کاربر بعد از مشاهده و کلیک بر روی دکمه فراخوانی به عمل(call to action) بر روی تبلیغات شما به آن وارد می شود.


هدف در استفاده از لندینگ پیج چیست؟

هدف از استفاده از لندینگ پیج  این است که بازدید کننده راحت تر به محتوا و یا هر دلیلی که برای ورود به سایت شما داشته است برسد. زیرا ورود یک مخاطب به سایت شما یک شانس برای شناخته شدن و یا فروش محصول است و باید به بهترین نحو از آن استفاده کنید. بازدیدکننده به لندینگ پیج هدایت نمی شود تا در سایت شما به دنبال آنچه به خاطر آن کلیک کرده بگردد و وقتی را برای جست و جو بگذارد.بلکه باید آنچه نیاز دارد به واضح ترین شکل به او داده شود. رعایت این نکته از سردرگمی  و منصرف شدن بازدیدکننده جلوگیری می کند و باعث می شود  به استفاده از خدمات شما بازخورد مثبت نشان داده شود.

استفاده از لندینگ پیج چه فوایدی دارد؟

همانطور که در نمودار زیر که بر اساس گزارش مارکتینگ بنچ مارک از ۷۰۰۰ بیزینس که توسط hubspot تهیه شده می بینید، هر چه تعداد لندینگ پیج برای کسب وکارهای مختلف بیشتر شده است، حجم اطلاعات کسب شده توسط آنها نیز افزایش داشته است. نکته قابل توجه دیگر این است که شیب افزایش اطلاعات در تعداد بالاتر لندینگ پیج بیشتر نیز هست و با افزایش تعداد لندینگ پیج از ۱۰ به ۱۵ عدد، این اطلاعات ۵۵% افزایش داشته است.

یک لندینگ پیج خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک لندینگ پیج خوب و موفق، مخاطبین خاصی را هدف قرار می دهد . مثلا ترافیکی که از کمپین ایمیلی برای معرفی و دعوت به دانلود یک کتاب الکترونیکی و یا بازدیدکنندگانی که بر روی یک تبلیغات کلیکی  مربوط به کمپین خاصی کلیک کرده اند. بنابراین بسیار مهم است که برای هر پیشنهاد و آفر(offer) مراجعه به سایت خود یک لندیگ پیج مناسب آن آفر داشته باشید. بر اساس گزارشی از  hubspot که در stateofinbound.com منتشر شده است شرکت های با بیش از ۳۰ لندینگ پیج ۷ برابر بیشتر از  شرکت هایی که بین ۱ تا ۵ لندینگ پیج دارند اطلاعات از بازار و مشتریان جدید جذب می کنند.

بهینه سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج

حال با توجه به اهمیت و ضرورت استفاده از لندینگ پیج ، نکته بسیار مهم تر استفاده از لندینگ پیجی است که موثر باشد. در ادامه به صورت مختصر ویژگی های ضروری یک لندینگ پیج بهینه را بیان می کنیم و در بررسی بهترین نمونه های صفحه فرود، ویژگی های مثبت و پیشنهادهایی برای بهبود را عنوان می کنیم.


  1. از قرار دادن navigation bar در لندینگ پیج خودداری کنید!

    بازدید کننده به آن صفحه آمده است تا اطلاعات فرم را تکمیل کند و محتوایی که شما به او پیشنهاد داده اید دانلود کند. هر لینک اضافه و یا navigation bar برای هدایت او به قسمت های دیگر سایت باعث حواس پرتی او می شود. آن گاه هم بازدیدکننده به مطلبی که به دنبال آن به این صفحه آمده است نمی رسد و هم bounce rate لندینگ پیج پایین می آید.( bounce rate  همان نسبت تعداد بازدیدکنندگانی که فرم را تکمیل می کنند به کل بازدیدکنندگان از هر لندینگ پیج است.)

  2. عنوان و زیرعنوان های مختصر و واضح انتخاب کنید.

    عنوان اولین چیزی است که مخاطب آن را می بیند و اینکه در صفحه بماند و فرم را تکمیل کند یا خیر کاملا به اینکه در عنوان چه میگویید وابسته است.عنوان باید آفر شما را واضحا توضیح دهد. اینکه دقیقا برای دریافت چه کتاب الکترونیکی یا ورکشاپ و دموی محصولی فرم را تکمیل می کنند باید در عنوان گفته شود.مثلا:” با دانلود رایگان و مطالعه کتاب استراتژی های ضروری برای هر کسب و کار مدیر موفق تری باشید.”

  3. بیان ارزش محصول پیشنهاد شده

    در چند جمله کوتاه بولت وار قسمت های مختلف مانند سرفصل های اصلی کتاب و یا ویژگی ها و دلایل برتری محصول خود را بیان کنید.

  4. تصویر مرتبط در صفحه لندینگ

    یک تصویر مناسب و مرتبط در لندینگ پیج می تواند توجه مخاطب را جلب کند و نکاتی از محصول را که مستقیما به آن اشاره نکرده اید نشان دهد. تصویر مناسب معمولا جلد کتاب الکترونیک ، اسکرین شات از وبینار یا ویدئو ، تصویر گرافیکی نشان دهنده فروش محصول با تخفیف یا رایگان .متن کپی رایتینگ شما بسیار مهم است ولی تصویری که قرار می دهید بیشتر از هر چیز توجه مخاطب را جلب می کند.مثلا استفاده از تصویر مناسب را در لندینگ پیج زیر می بینیم.

    landing page

  5. Lead capture form

    قاعدتا ضروری ترین قسمت لندینگ پیج فرم دریافت اطلاعات است.

    واقعیت این است که درباره تعداد سوال فرم ،تضادی بین تمایل بازدیدکننده و صاحب بیزینس وجود دارد. بازدیدکننده دوست دارد که تعداد سوال کمتری برای رسیدن به محصول مورد نظرش جواب دهد و زمان کمتری صرف کند.اما صاحب بیزینس تمایل دارد در مورد علاقمندان به محصولاتش بیشتر بداند.

    شرکت های مختلف برای این موضوع استراتژی های متفاوتی دارند. بعضی به دنبال مخاطبین بیشتری از نظر تعداد هستند و فرم ها را کوتاه در نظر می گیرند و عده ای دیگر که به دنبال مخاطبینی هستند که واقعا علاقمند به محصولات و بیزینس آنها هستند و حاضرند فرم های طولانی تر را پر کنند و اطلاعات بیشتری در اختیارشان قرار دهند.بنابراین برای جذب مخاطبین با کیفیت بیشتر تعداد سوالات بیشتری قرار می دهند.در مثال های لندینگ پیج ها به صورت عددی در این باره بحث خواهیم کرد و نمونه هایی بررسی می کنیم.

    نکته دیگر Progresive profiling است. به این مفهوم که برای کاربرانی که قبلا در سایت شما فرم پر کرده اند. اگر اطلاعاتی که از آنها دارید به صورت خودکار بعد ورود به لندینگ پیج تکمیل شوند ، این خود باعث کوتاه شدن زمان پر کردن فرم و رضایت بیشتر بازدیدکننده می شود. مثلا hubspot این ویژگی را در لندینگ پیج های خود دارد.

  6. سیاست های امنیتی و حریم شخصی(privacy policy)

    هر زمانی از مخاطب و یا مشتری اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل و یا شماره تلفن درخواست کردید، باید دلیل پرسیدن این اطلاعات و نحوه استفاده از آن را به خوبی توضیح دهید و این قول را بدهید که اطلاعات را به سازمان یا فردی نمی فروشید.اگر در مورد امنیت اطلاعات خود توضیح ندهید، قاعدتا تعدادی از بازدیدکنندگان به خاطر همین موضوع از تکمیل فرم امتناع می کنند.

  7. انتخاب متن روی دکمه CTA

    قرار دادن کلمات مانند “تایید” یا موارد مشابه و تکراری ایده جالبی نیست. شما در این قسمت نیز می توانید با خلاقیت کپی رایتینگ موثری داشته باشید.

  8. تایید مخاطبین

در قسمت opt-in landing page توضیح دادیم که درج نظر مخاطبینی که آن محتوا را دریافت کرده اند مخصوصا اگر افراد مشهوری باشند ایده خوبی برای ترغیب به تکمیل فرم و دانلود محتواست.

 

لندینگ پیج تایید مخاطبین

 

تست A/B برای بهینه سازی صفحه فرود

هر شرکت و کسب و کاری مخاطبین خاص خود را دارد که با مخاطبان حوزه دیگر می تواند کاملا متفاوت باشد و تنها با تست A/B می توانید بهترین لندینگ پیجی که با آن می توانید بیشترین مشتری را از جامعه مخاطبین حوزه کسب و کار خود جلب کنید.

خروجی تست A/B لندینگ پیج که باید به آن توجه کنید مواردی مشابه زیر است:

  1. کجا تعداد بیشتر بازدیدکننده بر روی صفحه کلیک می کند؟
  2. بازدیدکننده تا چند دقیقه یا ثانیه در صفحه شما می ماند؟
  3. چند نفر از بازدیدکنندگان به مخاطبین شما تبدیل می شوند و فرم را تکمیل می کنند؟سپس هر کدام از آن ۸ قسمتی که برای یک لندینگ پیج در بالا گفته شد را تغییر داده و  سه فاکتور بالا را بررسی کنید.با تغییرات کوچک در هر قسمت در تست های جداگانه می توانید میزان اهمیت هر کدام را متوجه شوید.متاسفانه ۶۱ درصد از کسب و کارها کمتر از ۵ تست A/B در ماه انجام می دهند. توصیه می کنیم جزو ۳۹ درصد دیگر باشید تا موفقیت بیشتری کسب کنید. زیرا انجام تست A/B هزینه ای نسبت به فعالیت های بازاریابی دیگر برایتان ندارد.فراموش نکنید لندینگ پیج شما هیچ گاه به بهترین حالت به صورت همیشگی نمی رسد و با گذر زمان باید مجددا آن را تست کنید. سه مورد از المان های مهم برای بررسی نوع پیشنهاد و آفر شما در لندینگ پیج ، متن کپی راینتینگ در همه قسمت ها(عنوان،زیرعنوان و متن قبل از فرم) و  هم چنین سوالات فرم است.فراموش نکنید که یکی از نکات که به نظر کم اهمیت است ولی مهم است رنگ دکمه CTA است. انتخاب رنگ CTA به صورت متضاد با بقیه فضای صفحه تاثیر مثبت دارد.تصویر زیر تستی است که تفاوت آن فقط در کلمه order  و get در CTA است و تفاوت ۱۴٫۷۹  درصدی در نرخ تبدیل در نتیجه تست به دست آمده است.

  • ۹۷/۰۲/۰۳
  • علیرضا ابراهیمیان

نظرات (۱)

  • یخچال الکترواستیل
  • ممنون از سایت خوبتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی