کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

کالج دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ

  • ۰
  • ۰

در این نوشتار میگوییم که چطور میتوان یک محتوای جذاب برای مخاطبان تولید کرد و به ۹ نکته کلیدی برای تولید محتوای جذاب اشاره می کنیم  هدف از به کار بردن این نکات این است که خواننده تا متن شما را تا انتها نخواند، نتواند ذهن خود را بر روی کار دیگر متمرکز کند!


۱- اولین جمله، نیروی محرکه‌ای برای خواندن محتوای شما است.

قانون اینرسی در مطالعه نیز صادق است. هر چه مخاطب بیشتر می‌خواند، از تمایل و نیرویش برای خواندن ادامه مطلب کاسته می‌شود. دوست دارد که به انتهای مطلب برسد و مطالعه را تمام کند.

copywriting

 ویژگی‌های انتخاب ماهرانه برای جمله ابتدایی

لزومی ندارد که جمله اولیه شما دقیقاً با عنوان و یا موضوع مطلبی که می‌خواهید در ادامه به آن بپردازید در ارتباط باشد. بیشتر از هر چیز باید هدفتان جلب توجه و انگیزه مخاطب به خواندن محتوا باشد. 

 

۲-  نگارش پاراگراف اول، تأثیرگذارترین قسمت محتوا، را با دقت انجام دهید.

در پاراگراف ابتدایی نوشته‌هایی که بیشتر اهداف آموزشی دارند، سعی کنید مخاطب را در جریان کلیت موضوع مورد بحث در آن متن قرار دهید. در نگارش این سبک مطالب، ضمن حفظ جذابیت و بیان اهمیت محتوا، باید چارچوب خوبی برای نوشتار خود ارائه دهید، تا خواننده بداند در ادامه با چه موضوعاتی روبه‌رو خواهد شد.


۳-  با برقراری ارتباط فردی با خواننده، به جذابیت متن خود اضافه کنید.

هدف از انتشار محتوا برقراری ارتباط و آشنایی مخاطب با شما و محصولات شما است. بنابراین در صورتی خواننده جذب نوشته شما می‌شود که تمایل شما به برقراری ارتباط را از محتوا درک کند. برقراری ارتباط یک نیاز طبیعی است. خواننده در صورتی به خواندن ادامه محتوا مشتاق خواهد بود که او را مخاطب قرار داده باشید، محترم شمرده و به این نیاز پاسخ داده باشید.


چند نکته تجربی که بهتر است در نوشتار مکالمه‌ای به آن توجه کنید:

  • از قرار دادن فضای سفید در نوشتار غافل نشوید.

این کار ضمن خسته نکردن ذهن خواننده، به توجه او به مطلب اضافه می‌کند. ضمن رعایت اختصار در نوشتن محتوا که قبلاً به آن اشاره کردیم، گاهی سعی کنید جمله جدید را از سر سطر شروع کنید.

  • از کلمات ساده استفاده کنید.

فراموش نکنید که هدف، جلب مخاطب برای مطالعه کامل محتوا است. قرار نیست دایره لغات خود را به رخ دیگران بکشید.

  • خواننده ر ا با ضمیر دوم‌شخص خطاب کنید.

این روش، توجه بیشتر شما را به خواننده نشان می‌دهد و باعث می‌شود مخاطبانتان به خواندن نوشتار شما ترغیب شوند.

 

کپی رایتینگ

برای ایجاد هماهنگی ذهنی مخاطب (harmonizing) با محتوا نکات زیر را در نظر بگیرید:

دقت: در مطلب خود از آمار و ارقام و یا قوانین اثبات‌شده استفاده کنید.

جذابیت: مثل یک داستان جذاب و چالشی که مخاطب را با خود همراه می‌کند و مخاطب را تا انتهای داستان همراه خود می‌برد، محتوا تولید کنید.

آموزنده: با آموزش نکات علمی یا تجربی در هر زمینه‌ای، محتوای خود را ارزشمند کنید.

 

۴- با برانگیختن کنجکاوی، خواننده را به مطالعه تا انتها دعوت کنید.

با ایجاد سؤال برای خواننده و برانگیختن حس کنجکاوی او می‌توانید او را تا انتهای متن مشتاق نگه دارید. اگر چاشنی کنجکاوی را به محتوای خود اضافه نکنید، خواننده کمی بعد از شروع متن، هیجان خود را از دست می‌دهد و خواندن محتوا را رها می‌کند. 

۵- در بیان نوشته‌هایتان یک سیر منطقی در پیش بگیرید.

خود را جای خواننده بگذارید و ببینید با مطالعه این محتوا چه سؤال‌هایی ممکن است برایتان پیش آید. سعی کنید پاسخ به آن سؤال‌ها را نیز به متن خود اضافه کنید. مخصوصاً برای معرفی محصولات و خدمات، این نکته بسیار تعیین‌کننده است.

 

۶- در تولید محتوا از اعداد استفاده کنید.

بنا به پژوهشی که در مدرسه کسب‌وکار استنفورد انجام شد، استفاده از اعداد مخصوصاً در عنوان بسیار مؤثر است. بهتر است به‌جای نوشتن اعداد به فارسی از نمایش عدد به‌صورت ریاضی استفاده کنید. همچنین آمارها نشان می‌دهند که هر چه عدد به‌کاررفته در عنوان بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتر می‌شود.

۷- محتوای متنی کمیاب بنویسید.

در تیم تاکیپی متشکل از جمعی از نویسندگان و کپی رایترهای خوب، تحقیقاتی درباره اینکه چه پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بیشترین طرفدار و نشر مجدد را دارد، انجام شد. نتیجه این تحقیق نشان داد که استفاده از کلمات منفی مخصوصاً درعنوان محتوا، توجه مخاطبان بیشتری را جلب می‌کند. جمله “۱۰ کار که در تابستان نباید انجام دهید!” نمونه‌ای ساده است که این ترفند را نشان می‌دهد.

۸- محتوای تعجب‌آمیز تولید کنید!

تفکر خارج از چارچوب می‌تواند محتوای شما را به اثری خارق‌العاده تبدیل کند. این روش ضمن جلب‌توجه مخاطب، او را به دنبال کردن مطلب ترغیب می‌کند. بر اساس تحقیقات پژوهشگران در زمینه‌های روانشناسی، تأثیر محتوا یا هر چیز پیش‌بینی‌نشده به‌مراتب بیشتر از چیزهایی است که برایمان قابل پیش‌بینی است. 

۹- در ویرایش متن را مختصر کنید و منظور خود را در کلمات کمتری بگنجانید.

ویرایش جزء مراحل مهم کپی‌رایتینگ است. کپی‌رایترهای ماهر زمان زیادی را صرف ویرایش متن‌های خود می‌کنند. بارها آن را می‌خوانند و تغییر می‌دهند. سعی می‌کنند که دقیقاً همان منظورها را در جملات کوتاه‌تر بیان کنند. خیلی مواقع اکثر نکاتی که گفتیم در تولید یک محتوا محقق نمی‌شود و درواقع با ویرایش مکرر آن است که می‌توانید این ویژگی‌ها را به متنتان اضافه کنید.

دو راهکار مفید جهت مختصر نویسی در محتوا

ترکیب جملات

خیلی اوقات می‌توان کلمات چند جمله را با حفظ چند کلمه کلیدی که منظور را منتقل می‌کند ترکیب کرد. حذف افعال به قرینه نیز مؤثر است.

حذف کلمات تکراری و یا هم‌معنی

تکرار معانی ذهن خواننده را خسته می‌کند.


منبع : کالج تپسل

  • ۹۶/۱۲/۱۴
  • علیرضا ابراهیمیان

تولید محتوا

چگونه یک محتوا تولید کنیم

نظرات (۲)

  • تعمیرات جاروبرقی
  • ممنون از مطلب

  • جاروبرقی ال جی
  • ولی امتیاز گرفتن در قسمت خوانایی سخته

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی